Jättehemlig kommunikation

För några veckor sedan kom en kollega och jag till fots tillbaka till kontoret från ett möte. På trottoaren några meter framför oss stod två ungdomar och delade ut kort till förbipasserande, med en banderoll bakom ryggen. På banderollen fanns en bild av en ung kvinna med glasögon och en text som såg ut ungefär så här:

“Whenthefacts
change,Ichange
mymind.
Whatdoyoudo?”

Min kollega tog ett par rutinerade steg åt sidan, men jag stannade och tog emot ett av korten, för att se vad det handlade om. Kortet gav inte mycket mer information än banderollen, det enda som meddelades var att citatet kom från John Maynard Keynes och att det finns en sajt som heter www.time2thinkagain.eu. Dessutom nämndes ett datum, 18.10.2011.

Kollegan blev förvånad över att jag tog emot ett kort, själv var han hos optikern för några månader sedan men jag behövde kanske nya glasögon? Han kopplade bilden på kvinnan + den svårlästa texten + ungdomarnas placering utanför en optikerbutik till någon ny glasögonkedja. Jag hade på känn att det handlade om något annat och eftersom jag är intresserad av konstig kommunikation stoppade jag kortet i fickan för att kolla saken senare.

Observera att jag var intresserad och att jag verkligen tänkte kolla vad det rörde sig om. Men när vi kom tillbaka till kontoret hade vi en hel del att följa upp och sen blev det en annan dag och inte kom jag ihåg att titta på det där kortet de stunder jag hade tid att göra det.

För att göra en lång historia kort så hittade jag kortet igen i dag och nu knappade jag in adressen för att se vad som skulle dyka upp. Jag måste säga att jag blev uppriktigt förvånad när sidan handlade om att EU bör tillåta genmodifierade grödor i Europa. Ta gärna en titt, det är ett påkostat PR-projekt med en film från framtiden, med en blogg och lite kringinformation. En organisation som heter BioEurope har lagt ner många sköna euroslantar på att lobba för en ändrad syn på det som andra kallar genmanipulation.

Om vi helt och hållet bortser från frågan om genmodifierade odlingar (mitt jobb ligger inom en helt annan del av det politiska fältet) så tycker jag det här är ett typexempel på en sorts kommunikation med omvärlden som man ser alldeles för mycket av. Någon har sålt på organisationen BioEurope idén att man ska vara lite kryptisk, att folk ska bli nyfikna och undersöka vad det är de vill få sagt. Det är ungefär som idiotkampanjerna om bröstcancer på Facebook. Grejen är bara den att folk i allmänhet inte blir nyfikna när någon mumlar något otydligt. Folk har annat att tänka på. Om organisationen satt upp en banderoll med rubriken “Du tror du vet vad genmodifierade odlingar är, men du tror fel” så skulle jag åtminstone bli provocerad – och förmodligen en aning nyfiken.

Så, kampanjen har en sajt med den helt intetsägande adressen time2thinkagain.eu, de har en tjej som heter Molly som uppdaterar en blogg som heter Seed.Feed.Food, de har en Facebooksida med samma namn och de har Twitterkontot @SeedFeedFood. Men jag undrar verkligen om sajten har några besökare och hur de hittat dit i så fall. (Facebook: 36 personer gillar sidan. Twitter: 461 followers).

Min bedömning är att de gjort en rätt trevligt bygge men missat att montera in en ytterdörr.

Sen undrar jag om de har rätt om GMOs, men jag tvivlar på att jag hittar neutral information om den saken på den bloggen.

4 thoughts on “Jättehemlig kommunikation”

  1. … och lite överraskande, måste jag säga. Men jag tycker det är bra att man säger ifrån. Jag tycker inte att EU ska vika sig för storbolagens strävan att patentera mat. Jag är rädd att vi blir gisslan på sikt.

  2. Tittar man på medlemslistan för EuropaBio finner vi företag som Monsanto (!), BASF, Dow och GlaxoSmithKline, – företag som jag inte skulle köpa en bröbit av i vart fall inte om jag tänkte äta den. Monsanto är väl en av de värsta miljömarodörer man kan tänka sig: deras strategi är att göra växter immuna mot deras pesticider och sedan bomba åkrarna med dessa. Allting dör utom de immuniserade plantorna. Pesticiderna finns kvar och ackumuleras.

    En trevligt designad site. Antagligen ett avancerat PR-trick av den agrokemiska industrin.

    1. Vi kan med all säkerhet stryka “antagligen” ur den sista meningen. Det är klart att de har enorma pengar att tjäna på en eventuell kursändring i Europa.

      Jag har ingen anledning att önska att EuropaBio ska lyckas med sin opinionsbildning, deras kampanj var bara ett så tydligt tecken på ett feltänk hos kommunikationsstrateger.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>